MARMARA’DAN KAÇIŞ
Çevrimiçi Sanat Konuşmaları: Antonio Cosentino
01.07.2020
Bilsart, 1 Temmuz – 11 Temmuz tarihleri arasında Antonio Cosentino’nun “Marmara’dan Kaçış” isimli çevrimiçi sergisini ve çevrimiçi sanatçı konuşmasını gerçekleştiriyor.
Antonio Cosentino’nun “Marmara’dan Kaçış” isimli video işi, 1 Temmuz Çarşamba günü itibariyle Bilsart youtube kanalı ve bilsart.com üzerinden izlenebilecek.
2013 yılının Ekim ayında Antonio Cosentino, aklında “İstanbul’dan gidişimiz de gelişimiz gibi olsun” düşüncesiyle, Sait Faik’in aynı isimli hikayesinden hareketle yaptığı teneke gemisi Stelyanos Hrisopulos, 2013’u İstiklal Caddesi’nden başlayarak Tophane sahiline doğru bir gezintiye çıkarır. Şehirden gitme planları yapanlara, evinde rahat hissetmeyenlere ve gitmeye zorlananlara selam verir. Marmara’dan Kaçış, 2013 videosu boyunca geminin etrafında meraklı ve kuşkucu bir kalabalık görürüz. Biz ise videonun izleyicisi olarak hem sokakta olanlara hem de sokağın sanatçıyı izleyişine tanıklık ederiz. Kamera bir İstiklal Caddesi belgeseli çekercesine Robinson Crusoe’nun, şimdi kapalı olan daha birçok dükkanın önünden geçer, kalabalıklara karışır, Tünel’den aşağıya iner. Cosentino sahilde deniz kıyısına teknesini yerleştirir, ‘hayırlı olsun’lar eşliğinde çayını içer, keyfine bakar.
ANTONIO COSENTINO HAKKINDA
Antonio Cosentino’nun çalışmalarında günlük hayatın içinden, kişisel hafızasının derinliklerinden ya da yaşadığı şehrin görsel kültüründen sızarak gelen sayısız imge yer almaktadır. 90′lı yılların çağdaş sanat ortamında alt ve üst sanatın yerdeğiştirici özelliğinin tartışıldığı sıralarda, Cosentino ve sanatçı arkadaşları, alt kültür unsurlarının sorgulandığı bir bakışın arkeolojisini yapmaya girişmişlerdir adeta. İşte bu dönemlerden başlayarak pano, dükkan tabelası, paket kağıdı, fayans gibi yaşadığımız coğrafyanın görsel kültürüne dair malzemeler, Cosentin’nun resimlerinde birbirinin üzerinde tahakküm kurmadan yer alırlar. Sanatçının imgeleri, hem ayrık ve parçalı hem de bütün ve tekrara dayalı bir anlatımı kucaklarken üçüncü bir pencereyi aralar: renkli ve düşünceli bir hafıza alanı. Hafızası sürekli bir arşivci gibi çalışırken yazılı ve görsel olan pek çok şeyi kaydeder. Cosentino‘nun kurduğu hareketli ve oyunsu yapı, mega kentler ve kent mimarisinin kısa ömrü, insani ölçeğin ve yerelliğin terkedilişi, insanüstü hız ve hatta tüketim gibi kavramları çağrıştırırken moderniteye özgü unutkanlığı bir kez daha anımsamamızı sağlamaktadır.*
Antonio Cosentino, 1994’te Mimar Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim Bölümü’nden mezun oldu. 1996’da Hakan Gürsoytrak ve Mustafa Pancar ile Hafriyat Grubu’nu kurdu. Grup, 1996-2010 yılları arasında 16 sergi düzenledi; 2006-2009 yılları arasında bağımsız sanat inisiyatifi ve sergi mekânı Hafriyat Karaköy’ü kurdu ve işletti. Cosentino kendi işlerinin de yer aldığı Aileye Mahsustur (Karşı Sanat Çalışmaları, İstanbul, Türkiye, 2002), Yurttan Sesler (Karşı Sanat Çalışmaları, 2001) ve Yerli Malı (Elhamra Sanat Galerisi, İstanbul, Türkiye, 1999) sergilerinin küratörlüğünü üstlendi. Sanatçının son sergileri arasında: Jpeg Takımadaları (Zilberman, İstanbul, Türkiye, 2020), Bir Gözüm Ben, Mekanik Bir Göz (küratör: Naz Beşcan, Zilberman, İstanbul, Türkiye, 2018), Yeryüzünde Bir Sürgün (küratör: Çelenk Bafra, Zilberman, İstanbul, Türkiye, 2018), Summer was a Beautiful Day (Zilberman, Berlin, Almanya, 2018), Mektep Meydan Galatasaray (küratör: Çelenk Bafra, Pera Müzesi, İstanbul, Türkiye, 2018), HOME IS WHERE THE (HE)ART IS (Galerie Paris-Beijing, Paris, Fransa, 2018), LİMAN (İstanbul Modern, İstanbul, Türkiye, 2017); cigara viski kolileri denizlerde, ferâre sevgilim (Zilberman, İstanbul, Türkiye, 2016); Istanbul, Passion, Joy, Fury (küratörler: Hou Hanru, Ceren Erdem, Elena Motisi and Donatella Saroli, MAXXI National 21st Century Arts Museum, Roma, İtalya, 2015); Anne Ben Beton Dökmeye Gidiyorum (Extramücadele ile, Studio-X, İstanbul, Türkiye, 2015), Marmara’dan Kaçış: Stelyanos Hrisopulos Gemisi (Salt Ulus, Ankara, Türkiye, 2015), Marmara’dan Kaçanlar (Bergsen & Bergsen, İstanbul, Türkiye, 2013) ve Teneke Şehir (Külah, İstanbul, Türkiye, 2013) bulunur. Hafriyat Grubu’yla birlikte Spare Time, Great Work (Platform 3, Münih, Almaya, 2011) ve Tactics of Invisibility (Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, Viyana, Avusturya; Tanas, Berlin, Almanya; ARTER, İstanbul, Türkiye, 2010-2011) sergilerinde yer alan sanatçı yurtiçi ve yurtdışında birçok sergiye katılmıştır. İstanbul’da yaşamakta ve çalışmaktadır.
*Pınar Öğrenci’nin Temel-siz sergisi için kaleme aldığı yazıdan alınmıştır.